آرزوهای نزدیک..

تظاهر به دانایی

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۱، ۰۸:۵۶ ب.ظ
من از یک راه طی شده با شما حرف میزنم .

من هم سالهای سال در یکی از

 دانشکده‌های هنری درس خوانده‌ام،

به شبهای شعر و گالری های نقاشی رفته ام.

موسیقی کلاسیک گوش داده ام.

ساعتها از وقتم را به مباحثات بیهوده

درباره چیزهایی که نمی‌دانستم گذرانده‌ام.

من هم سال‌ها با جلوه فروشی و

تظاهر به دانایی بسیار زیسته‌ام.

ریش پروفسوری و سبیل نیچه‌ای گذاشته‌ام

و کتاب «انسان تک ساختی» هربرت مارکوز را

-بی‌آنکه آن زمان خوانده باشم‌اش-

طوری دست گرفته‌ام که دیگران جلد آن را ببینند

و پیش خودشان بگویند:

«عجب فلانی چه کتاب هایی می‌خواند، معلوم است که خیلی می‌فهمد.»...

اما بعد خوشبختانه زندگی مرا به راهی کشانده است

که ناچارشده‌ام رودربایستی را نخست با خودم و

سپس با دیگران کنار بگذارم

و عمیقاً بپذیرم که

«تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمی‌شود،

و حتی از این بالاتر دانایی نیز با «تحصیل فلسفه» حاصل نمی‌آید.

باید در جست و جوی حقیقت بود

و این  متاعی است که هرکس

 براستی طالبش باشد، آن را خواهد یافت،

و در نزد خویش نیز خواهد یافت.

با شروع انقلاب حقیر تمام نوشته‌های خویش را

اعم از تراوشات فلسفی، داستان‌های کوتاه، اشعار و ....

در چند گونی ریختم و سوزاندم

و تصمیم گرفتم که دیگر چیزی که

«حدیث نفس» باشد ننویسم

و دیگر از خودم سخنی به میان نیاوردم...

.

.

.............................................

 

میدانم که میدانی این گوشه ای از دست نوشته های

شهید سید مرتضی آوینی است.

درسهای مختلفی که میشود از این متن کوتاه گرفت را

میگذارمش به عهده ی خودت...

به اشتراک گذاشتن نظرات و دیدگاه ها سبب میشود

تا هم دیگران از تجربه هایت استفاده کنند و هم تو از تجربه های دیگران..

دزسهایی را که گرفتی به دیگران هم انتقال بده...

قسمت نظرات را برای همین مسئله گذاشته اند.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۱/۳۰
رها آرزوهای نزدیک

نظرات  (۲۰)

سلام دیشب بحث آقای دینانی دنبال می کردم فرمودند که عقل متواضع است در اوج اما خاکساری می کنه چون محدوده خودش می دونه ما هم بدانیم کجاییم؟؟
خیلی خیلی حرف دله کاش از دل ما ...
التماس دعا
پاسخ:
...
۰۱ ارديبهشت ۹۱ ، ۰۲:۳۰ رفتم رفتی رفت...به همین سادگی صرف میشویم
سلام

فک کنم من منظورم رو بد رسوندم احتمالا...

منظورم از اون عبارت اینه:

ما براساس یه اشتباه پا به این دنیا گذاشتیم(داستان هبوط آدم(ع))بنابراین ماهیت این دنیا به نوعی بیراه هس که ناشی از اون اشتباه بوده و البته انسان با توجه به مراتب شناختش نسبت به این دنیا و یا این اشتباه مراتب دریافتش از حقیقت متفاوت هس و صد البته اکثرهم لا یعقلون...

خدا حافظتون باشه.
وای بر من بت بتخانه شدم
بت شکن می شوم و در طلبش می میرم
پاسخ:
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز..
لذت بخش بود...یاد قرآن و نهج البلاغه و صحیفه و کتابهای دیگر ِ کتابخانه ام افتادم...


یا علی مدد...
پاسخ:
یا علی
سلام تازه رفیق!
مشغله زیاد دارم و فرصت سر زدن کم اما یاد کلبه ی اینترنتیت اغلب با منه و دلتنگیش.
مهر آوینی عجیب به دلمه عین مهر برونسی که یه ماهه هی قصد میکنم جمعه برم سر مزارش اما نمیشه _ سعادت نمیدن!_، خیلی دنبال سفر به سرزمین نورش گشتم اما فعلا نیافتمش، شاید هم اجازه ی یافتنش و نمیدن...
اما در مورد متنت:
اکثر آدمها با نقاب زندگی می کنن، من هم گاهی! گاهی این نقاب ها به تنهایی و خلوت خودمون هم راه پیدا میکنه، یعنی واسه خودمون هم گاهی نقاب میزنیم و این به نظر من وحشتناک تره!
اگه بگم تا معراج آوینی راهی نیست، شعار دادم، اما میگم تا شاید باورش کنم و اون وقت گام برداشتن آسون شه...
" تا معراج آوینی ها راهی نیست..."
بدرود.
سلام.چطورمیتوان به تاولهای پا گفت که تمام مسیرطی شده اشتباه بوده است؟
۳۱ فروردين ۹۱ ، ۲۲:۰۰ امشب شبه مهتابه
آفرین به تو که لابه لای این همه وبلاگ چرند نویس

چرند نمی نویسی
salam
kamputer dadasham farsi nmishe
rast migi manam haminjuri budam
fekr konam hanuzam injuriam
vali delam mikhad avaz sham
پاسخ:
هنوز هم میگن...
فوق العاده بود عزیزم
پاسخ:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ﭘﻮﻝ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﻗﺪ
ﻣﺎﺳﺖ
ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺑﺎﺷﯿﻢ

ﭘﺎﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﯼ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﯾﻢ!!!!!
سلام و نور
ممنونم از تشریف فرمایی شما
لطفا معنی جز 6 رو تا جای ممکن با آرامش و تامل در حد فاصل زمانی اول تا نیمه اردی بهشتــــ به نیت جمعی بخوانید
اردی بهشتتان بهشتی باد به نور قرآن
هر سوال یا مشکلی بود در خدمتم
و التماس دعا
۳۱ فروردين ۹۱ ، ۱۴:۲۸ رفتم رفتی رفت...به همین سادگی صرف میشویم
سلام

بله مفهوم عبرت کمک می کنه که بتونیم راه درست رو راحتر انتخاب کنیم.اما آیا این عبارت رو ذکر کردین که این مفهوم رو القا کنید که مثلا فلسفه چون ممکنه به بیراه ختم بشه نباید بسمتش رفت؟
انسان تا بیراه رو درک نکنه نمیتونه راه رو تشخیص بده(البته این جمله استثنا بردار هس)وشاید یکی از دلایل اینکه مسیر بهشت از جهنم میگزه همین باشه.

اما در خصوص سوالتون طبیعتا انسان پس از دریافت حقیقت باید در مسیر حقیقت حرکت کنه اما یه نکته مهم اینه که"نقیض یک حقیقت ژرف گاهی حقیقت ژرف دیگری است."بنابراین باز میرسیم به نکته ای که شما در خاطرات شهید آوینی بهش برخوردین و البته زمانی می توان فکر بازی داشت که معلومات وسیعی هم داشت.

خداحافظتون باشه.
پاسخ:
موفق باشید.
پیر شی ننه ...
پاسخ:
شما نیز...
امام صادق - علیه السّلام - فرمود: قرآن عهدنامه خدا به سوی خلقش است، پس سزاوار است که مسلمان به عهدنامه خدا نگاه کند ...
می خواهم لااقل برای یک بار هم که شده دستور العمل و عهد نامه ام با خدا را بخوانم ! که بدانم از خودم ... لااقل کمی ...
قرآن را باز می کنم
این بار فقط به زبان مادری و چشم دل ... می خواهم واژه واژه اش را نفس بکشم
فرصت کم است
تا شب امتحان وقتی نمانده ...
اگر برای رفوزه شدن در دنیا نیامده اید شما هم آستین همت بالا بزنید تا هر ماه فقط ترجمه ی یک جز از قرآن را با هم بخوانیم و بیاموزیم هر آن چه باید را...
از اول تا 15 اردی بهشتــ، یک ماه تمام فرصت داری فقط ترجمه ی یک جز از کلام الله را بخوانی و ره توشه ی سفر برداری برای زندگیت
سعادتی ست اگر همراه شوی و دیگران را هم همراه کنی
چشم به راهیم...
...
پاسخ:
چرا سکوت..؟
دنیا مشغولمان نکند
اگر مشتاق اویی
اورا مشتاق خود کن
(شهید علی اصغر شایق)
تلخ ترین قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه
چی فکر میکردیم و چی شد...............
..
پاسخ:
دقیقا..!
۳۰ فروردين ۹۱ ، ۲۱:۳۷ رفتم رفتی رفت...به همین سادگی صرف میشویم
سلام

فلسفه، شعر و خیلی چیزای دیگه این مجال میده که تا یه جایی از زمین جدا شیم اما مابقی پروازمون دست خودمونه حالا این جدا شدن ممکنه سبب سقوطمون باشه و یا اوج گیریمون...کسی که دنبال دانایی هس بیراه هم براش راه محسوب میشه

راستی اگه آقای آوینی به دانشکده هنری، شبهای شعر و گالری های نقاشی و...نرفته بود آیا می تونست شهید مرتضی آوینی باشه؟

ممنون بابت پست قشنگتون...خداحافظتون باشه.
پاسخ:
خدا حافظ شما هم باشد.
khoda
....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی